Открыт набор на коллективные исследовательские проекты для студентов факультета экономических наук
Институт институциональных исследований открыл набор на 10 проектов для студентов факультета экономических наук по ключевым направлениям исследований. Описание проектов ниже
Образование:
Модели отбора абитуриентов и детерминанты академических достижений студентов
No. 13
Currently, the Unified State Exam (USE) is the main mechanism of applicants’ selection to higher education institutions (HEIs). Nevertheless, in addition to the USE, there are several alternative mechanisms for admission to the university, preserved from the selection system that existed before the introduction of the USE. In recent years a number of the most selective (‘top’) universities had a lack of available tuition-free positions for the applicants on the USE basis, because almost the vast majority of those were taken by the winners of the Olympiads. In this case, the opportunities of being admitted to a selective university through USE mechanism were very limited. As a result, such HEIs report very high average scores among those who were admitted on the USE basis, which means that a certain share of bright youth is ‘overboard’ universities that offer high-quality programs. The mechanism of applicants’ selection should provide a match between the requirements (‘quality’) of the university and the student’s abilities. Unobservable abilities of the applicant upon admission to the university can be expressed in the individual USE results and/or in the results of the Olympiads. Given that the Olympiad is the most preferable way to enter selective universities, it is necessary to evaluate the efficiency of the existing selection mechanisms. In other words, what is the impact of the selection mechanism and the USE results in various subjects on current academic performance and dropouts?
Language: English or Russian (depending on whether there are foreign students who do not speak Russian participating)
Supervisor: Ilya Prakhov (Department of Applied Economics, iprahov@hse.ru)
Образовательные предпочтения человека в цифровом веке
No. 22
Education market nowadays is comprised of a number of different options. Individuals can pursue classic university degree of different levels (undergraduate, graduate and post-graduate), select professional education (e.g., MBA, DBA or college) and complete additional non-degree courses (e.g., in MOOC format or within EdTech companies offerings). However, practices like adaptive learning, individualization of content, formats and learning objectives go beyond simple selection of predetermined education programs. Even though we know some insights into why the individuals might behave differently in a controlled university setting, little is yet known when we talk about individual’s educational preferences in a wider setting of free & paid courses as well as full-time degree programs. Digital technologies made education market more flexible for the individuals (in terms of content, information delivery methods and formats, pace, scopes, etc). Yet, we have only selective evidence on what encompasses the scope of these changes and digital transformation of education market is yet in its early phase. This project is aimed at studying why individuals behave differently in the education market through comprehensive study of the market’s digital transformation. The project concerns a few main areas, however, this list is not extensive and may be amended: - Individual’s preferences in the education market towards formats, content and delivery methods - Individual’s segments and prediction of these segments using observable data - EdTech landscape in Russia and in the World - Adoption of EdTech projects in standard degree programs (university) setting - The impact of digital transformation on education market.
Language: English or Russian (depending on whether there are foreign students who do not speak Russian participating)
Supervisor: Egor Krivosheya (Center for Institutional Studies, ICEF, egorkrivosheya@gmail.com)
Образование, институты, человеческий капитал и рынок труда
No. 74
Проект рассчитан на участие студентов в прикладных исследованиях в сфере взаимосвязи образования и рынка труда, отдачи от образования, влияния институциональных характеристик вузов и образовательных достижений студентов на их последующее положение на рынке труда, изучение факторов формирования человеческого капитала и его роли в долгосрочном экономическом развитии. Цель проекта – научить студентов применять методы прикладного экономического, институционального и эконометрического анализа для исследования взаимосвязи образования и положения на рынке труда. Им предстоит изучить такие темы как теория человеческого капитала и теория сигналов, отдача от инвестиций в человеческий капитал, влияние системы образования, институциональных характеристик вузов и академических достижений учащихся на положение выпускников на рынке труда, а также роль человеческого капитала в долгосрочном экономическом развитии, и влияние культурных норм на формирование человеческого капитала. Студенты будут работать с данными, используемыми для анализа взаимосвязи образования и рынка труда – РМЭЗ НИУ ВШЭ, данные Центра внутреннего мониторинга НИУ ВШЭ, данные Мониторинга экономики образования, Мониторинга качества приёма в вузы, Мониторинга эффективности вузов, Выборочного наблюдения трудоустройства выпускников Росстата и другие, а также участвовать в подготовке и разработке новых баз данных и сборе статистической информации. Часть заданий по желанию студентов может быть реализована на английском языке.
Язык: русский
Руководитель: Виктор Рудаков (Департамент прикладной экономики; Институт Институциональных исследований / Лаборатория исследований рынков труда, vrudakov@hse.ru)
Государственные закупки:
Государственные закупки: эффективность и барьеры
No. 14
Project participants (i) familiarize themselves with the principles of the functioning of the public procurement system in Russia and key foreign countries with a focus on efficiency issues in their implementation; (ii) will learn to analyze available literature on research on the effectiveness of various public procurement management mechanisms; (iii) will master the methods of open data management in public procurement, will acquire the skills of creating databases from open sources as well as the skills of mini-project teamwork (iv) will run empirical research on the analysis of the effectiveness and challenges of public procurement using the knowledge and skills gained.
Language: English or Russian (depending on whether there are foreign students who do not speak Russian participating)
Supervisor: Elena Podkolzina (Department of Applied Economics; Center for Institutional Studies, epodk@hse.ru)
Финансы:
Тарифы в цифровых платформах
No. 21
Digital platforms have become prevalent way of industrial organization for many markets. Most of these platforms are monetized by some form of tariffs either for the end-users or for the third parties (e.g., ad providers). There are different types of platforms or two-sided markets (e.g., 2-party schemes or marketplaces; 3-party schemes like search engines and 4-party schemes like payment systems). This also affects the structure of market formation and, hence, the nature of tariffs (e.g., subscription, usage fees and third-party fees). During the recent years many platform creators were criticized for setting inefficient tariffs and, hence, creating uneven welfare distribution across end-user groups. This attracted regulatory interest, which sometimes resulted in tariff caps (e.g., payments market, app stores) and/or decrease of market entry barriers. However, we still don’t know whether such interventions are effective. There is no comprehensive view on what affects tariffs efficiency in some markets and/or wether currently set tariffs at specific markets are efficient. Many platforms choose their tariffs based on accounting or the most basic economic principles that do not account for the institutional or industrial characteristics. This project is aimed at understanding formation principles & efficiency of the set markets as well as understanding the principles of effective regulation/market discipline. Key project areas include: - Regulatory landscape of digital platforms - Principles of tariff formation in digital platforms - Efficiency of currently set tariffs - Strategies for effective platforms regulation & self-regulation.
Language: English or Russian (depending on whether there are foreign students who do not speak Russian participating)
Supervisor: Egor Krivosheya (Center for Institutional Studies, ICEF, egorkrivosheya@gmail.com)
Эффекты шоков предложения банковского кредитования: влияние на потребление домашних хозяйств и другие аспекты
No. 128
В периоды финансовой нестабильности и экономических кризисов особую важность приобретает анализ возможностей банковского сектора по предоставлению кредитов реальному сектору экономики - фирмам и домашним хозяйствам. Цель данного проекта - изучение микроэкономической природы и оценка микро- и макроэкономических последствий шоков предложения банковского кредитования, а именно: — Выявление глубинных причин шоков предложения банковского кредитования экономики: определение относительного вклада неожиданной вариации в конкуренции между банками, в банковском фондировании и в специфике регулирования банковской системы. Эмпирическая оценка на данных по США, России, других стран. — Оценка шоков предложения банковских кредитов на микро- и макро данных и оценка их вклада в изменение потребительских расходов по опросным данным домашних хозяйств — Количественная оценка относительного вклада шоков банковского кредитования и финансовых фрикций в динамику макроэкономических переменных. В частности, моделирование шоков как ужесточения ограничений по заимствованиям и калибрация на данных по США, России, других стран.
Язык: русский
Руководитель: Мария Семенова (Школа финансов; Институт институциональных исследований (ИНИИ), msemenova@hse.ru)
Система страхования вкладов в России: новые вызовы для регулятора
No. 129
Цель данного проекта состоит в поиске ответов на вопросы, поставленные в консультативном докладе Банка России от июня 2019 г. о реформе системы страхования вкладов. В свете принятия изменений в закон о страховании вкладов, знаменующих первый этап этой реформы, проработка второго ее этапа, заключающегося в дальнейшем расширении страхования на средства юридических лиц с учетом мирового опыта и 15 лет российского опыта страхования вкладов, вновь становится весьма актуальной. Задача-максимум для проектной группы заключается в создании системы механизма справедливого ценообразования страхования вкладов с учетом совокупного риска конкретного банка.
Язык: русский
Руководитель: Мария Семенова (Школа финансов; Институт институциональных исследований (ИНИИ), msemenova@hse.ru)
Межстрановой и кросс-региональный анализ банковской деятельности: факторы, влияющие на выбор стратегий участников рынков банковских услуг и результаты их деятельности
No. 130
В рамках данного проекта мы будем работать над целым спектром актуальных тем и задач, связанных с эмпирическим анализом банковской деятельности. На межстрановых или кросс-региональных (для России) данных мы рассмотрим, как различные регулятивные меры влияют на то, каким образом принимаются решения на рынке банковских услуг, какие факторы могут влиять на эффективность тех или иных регулятивных мер, каким образом на стратегии участников этих рынков и эффективность регулирования влияют нефинансовые факторы (институциональные, политические и другие, даже, на первый взгляд, нетривиальные). Среди приоритетных тематических направлений стоит выделить следующие: - поведение вкладчиков и факторы, влияющие на их решения - информационное посредничество на кредитных рынках (кредитные бюро и их эффективность) - особенности развития банковской деятельности в регионах России - текстовый анализ и поведение агентов на рынках банковских услуг - небанковские поставщики банковских услуг (МФО, peer-to-peer lending и т.п.) - финансовые стратегии домохозяйств (включая вопросы, связанные с финансовой грамотностью) Цель проекта видится в поиске новых, неординарных и нетривиальных эффектов и тенденций на рынках банковских услуг в разрезе межстрановых и кросс-региональных сравнений.
Язык: русский
Руководитель: Мария Семенова (Школа финансов; Институт институциональных исследований (ИНИИ), msemenova@hse.ru)
Анализ финтех экосистем
No. 139
FinTech has become an important part of financial services market during last decade ever since the regulatory landscape shifted because of the global financial crisis and exponential growth of technologies adoption. Russian market is among the leaders in FinTech adoption, however, there are various cross-country differences in how FinTech develops and its effects. This project is aimed at comprehensive study of global and local FinTech ecosystems. This is a long-term project. The focus of this year is the analysis of post-COVID-19 and, especially, forced digital transformation/digitalization FinTech landscape across the globe and in Russia. Key project areas include: Analysis of local and global FinTech landscape Analysis of COVID-19/forced digitalization impact on global and local FinTech adoption FinTech and financial services (e.g., payment) preferences of Russian and foreign individuals Regulatory strategies for FinTech market.
Language: English or Russian (depending on whether there are foreign students who do not speak Russian participating)
Supervisor: Egor Krivosheya (Center for Institutional Studies, ICEF, egorkrivosheya@gmail.com)
Институты:
Институты, общество и экономическое развитие
No. 56
В проекте будут исследованы различные аспекты взаимосвязи институтов, общества и экономического развития. Особое внимание будет уделено способности граждан к самоорганизации, взаимодействию общества и государства, предпосылкам формирования и эволюции институтов и культурных норм, а также влиянию институтов и культуры на экономическое поведение и состояние экономики и социальной сферы. Исследования проекта носят преимущественно эмпирический характер с использованием различных источников данных (официальная статистика, опросы, мониторинг, интернет и социальные сети, исторические источники и материалы). При выявлении причинной связи между институтами, состоянием общества и экономическим развитием используются вариации изучаемых факторов и переменных в пространстве (между городами, регионами и странами мира) и во времени, включая обращение к экономической истории, а также материалы «естественных экспериментов». В проекте применяются современные методы и концепции институциональной экономики, политической экономии, экономической истории и экономики общественного сектора, а также эмпирического анализа в экономике. Участвующие в проекте студенты будут работать над циклом связанных между собой исследований, тематика которых будет уточнена на начальной стадии проекта. Возможные темы проекта включают эволюцию институтов и предпосылки их разнообразия; способность к самоорганизации и ее влияние на отношения общества и государства; измерение и анализ коррупции; аутсорсинг государственных полномочий общественным организациям и объединениям; накопление человеческого капитала в исторической перспективе и в настоящее время; экономические и политические реформы в российской истории; просоциальное поведение и действия государства на фоне эпидемии COVID-19, и др. Широта тематики позволит студентам яснее представлять универсальные механизмы связи институтов, общества и развития, выполняя при этом законченные исследования различных аспектов и проявлений такой связи.
Язык: русский
Руководитель: Леонид Полищук (Департамент прикладной экономики, lpolishchuk@hse.ru)
Дедлайн подачи: 7 июня.
Подать заявку на проект можно здесь:
https://economics.hse.ru/pro_fes
О работе в ИНИИ для студентов также можно узнать подробнее по ссылке:
https://cinst.hse.ru/junior